Blixtaktion för rimliga villkor i den personliga assistansen!

PRESSINBJUDAN:

Manifestation för den
personliga assistansen

Torsdagen den 22 september klockan 14–16 genomförs en manifestation på Mynttorget i Stockholm för att stärka den personliga assistansen. Bakom aktionen står assistansanvändare, personliga assistenter och assistansanordnare som gemensamt driver kampanjen Rimliga villkor.

Ersättningen som staten betalar ut till den som har rätt till personlig assistans har under lång tid urholkats, jämfört med utvecklingen av löner och andra kostnadsökningar. Ska vi komma ifatt måste assistansersättningen höjas rejält.

I samband med att det nu förs förhandlingar om att bilda en ny regering vill de tolv organisationer som står bakom kampanjen Rimliga villkor påminna politikerna om det akuta läget i den personliga assistansen.

Det är unikt att alla de intressenter som finns i den personliga assistansen, assistansanvändare, personliga assistenter och assistansanordnare, går samman med ett enat budskap som nu riktas till den kommande regeringen: Det går inte att spara mer, tvärtom behövs en rejäl höjning av assistansersättningen!

De tolv organisationer som står bakom kampanjen och manifestationen är Funktionsrätt Sverige, Intressegruppen för Assistansberättigade, Kommunal, Fremia, Riksföreningen JAG, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, Autism- och Aspergerförbundet, DHR, Svenska Downföreningen, FUB, Neuro och STIL.

Vid manifestationen kommer tal hållas av företrädare för organisationerna bakom kampanjen och möjlighet finns för intervjuer med dessa.

Tid: Torsdag 22 september klockan 1416
Plats: Mynttorget, Stockholm

Presskontakt: Henrik Petrén, kampanjansvarig, 070-889 75 44, henrik.petren@fremia.se

Om kampanjen Rimliga villkor: rimligavillkor.se